Bini Adamczak
Wie lässt es sich – jetzt! – fünfzehn Jahre nach dem Ende der Geschichte über das Ende der Vorgeschichte, über Kommunismus schreiben, ohne der Lächerlichkeit eines ohnmächtigen Pathos zu verfallen? Kritische Kritik + Negation der Negation? Aber: sollte sich der Kommunismus auf übelgelaunte Negation beschränken, ohne Traum und Sexappeal? Es bedarf einer kinderleichten Sprache um ein kommunistisches Begehren zu erfinden. »Den Kommunismus machen: das kann ja wohl nicht so schwer sein.«
KOMMUNISMUS ist für alle da. Einsteigerinnen und solche, die schon immer an diesem verflixten Fetischkapitel verzweifelt sind. Artisten der Negation, praktische Kritikerinnen und jene, denen das falsche Ganze einfach als zu farblos erscheint. Die kleine Geschichte erweist den Kommunismus gänzlich unzeitgemäß als das wunderlich Einfache + Schöne. Sie folgt einem kommunistischen Begehren: dass endlich alles anders wird.
In ihrem Nachwort skizziert die Autorin die historischen und theoretischen Koordinaten der Konstruktion eines kommunistischen Begehrens.
aus der Presse
"schlaues Büchlein" ver.di publik
"Die Überlegung besticht durch ihre Einfachheit: Weit mehr schon als eine Dekade nach dem "Ende der Geschichte" über Kommunismus nachdenken zu wollen, erfordert völlig neue Ausdrucksweisen. Weg vom Pathos der roten Fahnen und Barrikaden, weg vom Geschäftsordnungston der Parteien und Grüppchen und weg von der reinen Lehre der Marxexegese kann nur eine kinderleichte Sprache, so Bini Adamczak, dafür sorgen, dass die freie Assoziation der Individuen wieder denkbar, vorstellbar und wünschbar wird, um machbar zu werden. Und so ist denn die Kleine Geschichte, wie endlich alles anders wird eine theoretisch angeleitete Erzählung, die sich der Sprache eines Kinderbuchs bedient. Sie fällt damit durch jedes Raster: weder tatsächlich ein Kinderbuch, noch theoretisches Essay, weder literarische Erzählung noch historischer Abriss. In Missachtung der gängigen Genres ist Adamczak eine differenzierte Vergegenwärtigung der Fallstricke kommunistischer Gesellschaftskritik gelungen - mit Unterhaltungswert."
Gottfried Oy, Frankfurter Rundschau
"Wer über Kommunismus schreit, tut dies gemeinhin in ernstem, ja schwerwiegendem Ton. Ist ja auch kein Spaß, die ganze Sache. Bei der 'Kleinen Geschichte' ist das jedoch anders. Mehr Büchlein als Buch und grafisch aufgelockert mit Strichfrauchen wird die Geschichte des Tauschwerts und diverse Versuche seiner Abschaffung anders erzählt. In zum Teil märchenhafter Sprache, mit Prinzessinnen, sprechenden Stühlen und Menschen, denen es mit dem Kapitalismus nun aber wirklich reicht ('Abwechslung muss sein.'). Das ist hübsch, aber auch mehr als das. Weil es beim Kommunismus nicht um die wahre Lehre, sondern auch um eine Lust zum Kommunismus geht. Etwa am Schreiben und Lesen." can Frankfurt Journal 20/04
„Sie begeht nicht den Fehler von Negri/Hardt, dass sie einen Liebeskommunismus à la Franz von Assisi entwirft, der den bürgerlich-linken Intellektuellen eine Träne im Knopfloch abfordert, sie macht etwas viel Radikaleres: Sie beschreibt lediglich den Weg zum Kommunismus, nicht das Ziel, und das in einer einfachen, einer kinderleichten Sprache. (…)
Das kluge Nachwort, das man gern liest, beruhigt zudem alle, die sich vor ganz einfachen Texten ganz doll fürchten.“ – Jörg Sundermeier, intro
„...Neben dem Anspruch des Kommunismus, ein zum Kapitalismus alternatives Gesellschaftssystem zu entwerfen, wird leicht vergessen, dass der Kommunismus dem Kapitalismus entspringt - und zwar als dessen kritischer Gegenentwurf. Diese Kritik verändert sich gemeinsam mit dem Kapitalismus und darf nicht einschlafen. Kommunist zu sein, ist anachronistisch. Stattdessen gilt es, sich kritisch mit dem Kapitalismus auseinanderzusetzen. Das kapitalistische System ist schließlich noch immer nicht gerecht und daher kritikwürdig. Ungerechtigkeiten aufzeigen, erklären und über alternative Lösungen nachdenken - das ist ein hehrer Weg in die Zukunft. Adamczaks Buch appelliert an den Leser nicht wegzuschauen und zu schweigen, wenn durch eine allzu freie Marktwirtschaft Not und Elend entstehen. Adamczak wünscht sich mehr Diskussion und Offenheit im Umgang mit gesellschaftskritischen Fragen.“ Christopher Bünte, www.webcritics.de
Rezension zu: Bini Adamczak Rezension diskus: »ich hätte von dem negativ gerne einen abzug« v. Nadja Rakowitz, Peter Christoph.
Eine Antwort auf diese Rezension:
Zur kommunistischen Utopie Kollision
weiter als abschreckendes Gespenst oder endlich als begehrenswerte Möglichkeit ?
von Hubert Herfurt
Rezension auf: forum links lang
Reviews
The thought is captivating through its simplicity. To attempt to think about communism more than a decade after the “end of history” makes completely new ways of expression necessary. Far from the pathos of red flags or barricades, far from the pompousness of socialist parties and far from Marx exegesis. According to Bini Adamczak nowadays only a children’s language allows a free association of individuals to be thinkable and desirable again. “The Little Story, How Everything Will Finally Change” is a theoretical story toldin the language of a children’s book. With this it falls through every grid, not being really a children's book, or a theoretical essay, nor a literary tale or a historical abstract. In contempt of current genres Adamczak presents the many traps in which a communist critique may get caught in – with entertainment factor.
From feudalism until today: Adamczak writes about jealous princesses, chandlers, glass pearls that are exchanged for gold, displaced farmers, who have to sell their (wo)manpower in the town, about flat-iron-factories and “the big saucepan”, the state, into which all throw their money in the hope that it will be distributed justly. The competition of the factories leads to a general crisis and this becomes the centre of the story. “And that's how it’s done”: in six attempts the men and women in the flat-iron-factories try out the historic models of socialist/communist change, but have to realize quickly that they are still unhappy.
Whether it is the regulation of the market or complete socialization, the self organization of labour or its abolishment in the eyes of the humans something essential always remains unconsidered: stupid work, competition, beauraucracy, reification or the backslide behind already reached standards of life. “Attempt number 6”, the conscious decision to take everything into their own hands finally leads to a radical turn: “We will decide for ourselves, how it will continue. This is our (hi)story- and we will make it ourselves now.”
This small booklet queer to the usual political book or essay raises more questions for thze discussion about the future of social utopias and social criticism than the uncounted theoretically sound but often boring publications we know.
Gottfried Oy, Frankfurter Rundschau
Not only the fantastical language makes this book stand out but also the open and hidden references to heavy works of theory, that make you smile and with which the author juggles easily as if they were ingredients for a basic soup. Particularly the fact that the author's goal - creating a desire for change - has been achieved completelyand makes the book more than just an entertaining story.
Simon Brüggemann, OX #58
It is as Adamczak desires: the intelligently constructed children’s story provokes a desire for a better world, in which people take history into their own hands. The book is beautiful for you and your friends. And finally the clever epilogue soothes all those who are afraid of too simple texts.
Jörg Sundermeier, Intro
Exzerpt:
As soon as the people have reached the entrance to the factory the clerk sits in her place and asks them: “Would you like to work for our factory or office?” What shall they answer to that? Maybe they really don’t feel like it or they would have liked to sleep longer or having breakfast with their friends. But this they keep to themselves. Because they know that they can only have breakfast when they work. Therefore what they say is this: “Yes I want to” “Very well” says the clerk with a polite voice and continues: “The factory gives you enough money so that you can eat and drink and live and go to the cinema twice a week. But in return you have to do everything the factory tells you to do as long as you are here.” “Twice a week to the cinema…that sounds good” they think “but to do everything the factory says as long as I am here … that is ... with eight hours a day ... a third of my day and, if I want to sleep another eight hours, half of the time that I am awake. This is quite a lot for two visits to the cinema.” But what can they say now, they have already accepted and besides they are standing in the centre of the factory now. And as soon as they have closed the door behind them, the factory starts to talk to them. “Walk this way along the corridor” says the factory with a thundering voice and then: “And now walk to through the door to your right. Do you see the chair? Sit down on the chair.” Then the factory has to think for a moment before she continues: „So, what do we have here? Today onethousandandtwohundredtwentythree flat irons to be produced. And therefore you have to hammer on this nail a hundred times within one hour” “What on this stupid nail I must hammer?” asks the human disgustedly? “But why? And what is it all good for, what does it have to do with the ironing board and who wants to have them all anyway? Who needs this many ironing boards?” But the voice of the factory has already fallen silent. She has much more important things to do than to answer questions of the workers. And anyway she would probably not even know the answer herself.
[…]
„Well this wasn’t good“, think the humans, „first the capitalism has made us really unhappy and then everything went wrong all the time.” Besides, says one human loudly “we have had capitalism long enough now – 200-500 years – and that is really long enough. It is time for something new. We need a change.” „But how? “ asks another human. And there was a long silence. The humans brood and brood on the question to which they desperatly would like to know the answer.
Then suddenly the humans remember: “Communism” they call out. Is not communism the society that gets rid of all the evil that the humans suffer from in capitalism? Communism is what we need!” Yes of course“ call the others and hit their heads with their flat hands, annoyed that they didn’t think of this before. “How come we have not thought of this before?” they ask themselves.
[…]
Now, the humans already know two things: First of all they know that captitalism does not make happy and then they know that communism makes happy. Therefore they decide to start communism. But this is not that easy after all as in all of mankind’s history real communism never existed and therefore nobody has any right idea what communism really looks like. The only thing that the humans have is various vague ideas on how this communist society should look like. But if communism is the society that abolishes all evil from which the humans suffer, than the best idea of communism is the one that can get rid of most of the evil. To find out which is the best idea of communism the humans must look for the one that abolishes all the evil of capitalism, and not only a third of half of it. Without experimenting this does not work. “It is best if we simply try the ideas one after the other” say the humans. “Then we will see.” And here we go.
Kommunismus
Kleine Geschichte, wie endlich alles anders wird
ISBN-10: 3-89771-430-2 ISBN-13: 978-3897714304 Ausstattung: br., 80 Seiten Preis: 8.00 Euro |
»Kommunismus.« ist für alle da. Einsteigerinnen und solche, die schon immer an diesem verflixten Fetischkapitel verzweifelt sind.
Wie lässt es sich – jetzt! – fünfzehn Jahre nach dem Ende der Geschichte über das Ende der Vorgeschichte, über Kommunismus schreiben, ohne der Lächerlichkeit eines ohnmächtigen Pathos zu verfallen? Kritische Kritik + Negation der Negation? Aber: sollte sich der Kommunismus auf übelgelaunte Negation beschränken, ohne Traum und Sexappeal? Es bedarf einer kinderleichten Sprache um ein kommunistisches Begehren zu erfinden. »Den Kommunismus machen: das kann ja wohl nicht so schwer sein.«
KOMMUNISMUS ist für alle da. Einsteigerinnen und solche, die schon immer an diesem verflixten Fetischkapitel verzweifelt sind. Artisten der Negation, praktische Kritikerinnen und jene, denen das falsche Ganze einfach als zu farblos erscheint. Die kleine Geschichte erweist den Kommunismus gänzlich unzeitgemäß als das wunderlich Einfache + Schöne. Sie folgt einem kommunistischen Begehren: dass endlich alles anders wird.
In ihrem Nachwort skizziert die Autorin die historischen und theoretischen Koordinaten der Konstruktion eines kommunistischen Begehrens.
aus der Presse
"schlaues Büchlein" ver.di publik
"Die Überlegung besticht durch ihre Einfachheit: Weit mehr schon als eine Dekade nach dem "Ende der Geschichte" über Kommunismus nachdenken zu wollen, erfordert völlig neue Ausdrucksweisen. Weg vom Pathos der roten Fahnen und Barrikaden, weg vom Geschäftsordnungston der Parteien und Grüppchen und weg von der reinen Lehre der Marxexegese kann nur eine kinderleichte Sprache, so Bini Adamczak, dafür sorgen, dass die freie Assoziation der Individuen wieder denkbar, vorstellbar und wünschbar wird, um machbar zu werden. Und so ist denn die Kleine Geschichte, wie endlich alles anders wird eine theoretisch angeleitete Erzählung, die sich der Sprache eines Kinderbuchs bedient. Sie fällt damit durch jedes Raster: weder tatsächlich ein Kinderbuch, noch theoretisches Essay, weder literarische Erzählung noch historischer Abriss. In Missachtung der gängigen Genres ist Adamczak eine differenzierte Vergegenwärtigung der Fallstricke kommunistischer Gesellschaftskritik gelungen - mit Unterhaltungswert."
Gottfried Oy, Frankfurter Rundschau
"Wer über Kommunismus schreit, tut dies gemeinhin in ernstem, ja schwerwiegendem Ton. Ist ja auch kein Spaß, die ganze Sache. Bei der 'Kleinen Geschichte' ist das jedoch anders. Mehr Büchlein als Buch und grafisch aufgelockert mit Strichfrauchen wird die Geschichte des Tauschwerts und diverse Versuche seiner Abschaffung anders erzählt. In zum Teil märchenhafter Sprache, mit Prinzessinnen, sprechenden Stühlen und Menschen, denen es mit dem Kapitalismus nun aber wirklich reicht ('Abwechslung muss sein.'). Das ist hübsch, aber auch mehr als das. Weil es beim Kommunismus nicht um die wahre Lehre, sondern auch um eine Lust zum Kommunismus geht. Etwa am Schreiben und Lesen." can Frankfurt Journal 20/04
„Sie begeht nicht den Fehler von Negri/Hardt, dass sie einen Liebeskommunismus à la Franz von Assisi entwirft, der den bürgerlich-linken Intellektuellen eine Träne im Knopfloch abfordert, sie macht etwas viel Radikaleres: Sie beschreibt lediglich den Weg zum Kommunismus, nicht das Ziel, und das in einer einfachen, einer kinderleichten Sprache. (…)
Das kluge Nachwort, das man gern liest, beruhigt zudem alle, die sich vor ganz einfachen Texten ganz doll fürchten.“ – Jörg Sundermeier, intro
„...Neben dem Anspruch des Kommunismus, ein zum Kapitalismus alternatives Gesellschaftssystem zu entwerfen, wird leicht vergessen, dass der Kommunismus dem Kapitalismus entspringt - und zwar als dessen kritischer Gegenentwurf. Diese Kritik verändert sich gemeinsam mit dem Kapitalismus und darf nicht einschlafen. Kommunist zu sein, ist anachronistisch. Stattdessen gilt es, sich kritisch mit dem Kapitalismus auseinanderzusetzen. Das kapitalistische System ist schließlich noch immer nicht gerecht und daher kritikwürdig. Ungerechtigkeiten aufzeigen, erklären und über alternative Lösungen nachdenken - das ist ein hehrer Weg in die Zukunft. Adamczaks Buch appelliert an den Leser nicht wegzuschauen und zu schweigen, wenn durch eine allzu freie Marktwirtschaft Not und Elend entstehen. Adamczak wünscht sich mehr Diskussion und Offenheit im Umgang mit gesellschaftskritischen Fragen.“ Christopher Bünte, www.webcritics.de
Rezension zu: Bini Adamczak Rezension diskus: »ich hätte von dem negativ gerne einen abzug« v. Nadja Rakowitz, Peter Christoph.
Eine Antwort auf diese Rezension:
Zur kommunistischen Utopie Kollision
weiter als abschreckendes Gespenst oder endlich als begehrenswerte Möglichkeit ?
von Hubert Herfurt
Rezension auf: forum links lang
Reviews
The thought is captivating through its simplicity. To attempt to think about communism more than a decade after the “end of history” makes completely new ways of expression necessary. Far from the pathos of red flags or barricades, far from the pompousness of socialist parties and far from Marx exegesis. According to Bini Adamczak nowadays only a children’s language allows a free association of individuals to be thinkable and desirable again. “The Little Story, How Everything Will Finally Change” is a theoretical story toldin the language of a children’s book. With this it falls through every grid, not being really a children's book, or a theoretical essay, nor a literary tale or a historical abstract. In contempt of current genres Adamczak presents the many traps in which a communist critique may get caught in – with entertainment factor.
From feudalism until today: Adamczak writes about jealous princesses, chandlers, glass pearls that are exchanged for gold, displaced farmers, who have to sell their (wo)manpower in the town, about flat-iron-factories and “the big saucepan”, the state, into which all throw their money in the hope that it will be distributed justly. The competition of the factories leads to a general crisis and this becomes the centre of the story. “And that's how it’s done”: in six attempts the men and women in the flat-iron-factories try out the historic models of socialist/communist change, but have to realize quickly that they are still unhappy.
Whether it is the regulation of the market or complete socialization, the self organization of labour or its abolishment in the eyes of the humans something essential always remains unconsidered: stupid work, competition, beauraucracy, reification or the backslide behind already reached standards of life. “Attempt number 6”, the conscious decision to take everything into their own hands finally leads to a radical turn: “We will decide for ourselves, how it will continue. This is our (hi)story- and we will make it ourselves now.”
This small booklet queer to the usual political book or essay raises more questions for thze discussion about the future of social utopias and social criticism than the uncounted theoretically sound but often boring publications we know.
Gottfried Oy, Frankfurter Rundschau
Not only the fantastical language makes this book stand out but also the open and hidden references to heavy works of theory, that make you smile and with which the author juggles easily as if they were ingredients for a basic soup. Particularly the fact that the author's goal - creating a desire for change - has been achieved completelyand makes the book more than just an entertaining story.
Simon Brüggemann, OX #58
It is as Adamczak desires: the intelligently constructed children’s story provokes a desire for a better world, in which people take history into their own hands. The book is beautiful for you and your friends. And finally the clever epilogue soothes all those who are afraid of too simple texts.
Jörg Sundermeier, Intro
Exzerpt:
As soon as the people have reached the entrance to the factory the clerk sits in her place and asks them: “Would you like to work for our factory or office?” What shall they answer to that? Maybe they really don’t feel like it or they would have liked to sleep longer or having breakfast with their friends. But this they keep to themselves. Because they know that they can only have breakfast when they work. Therefore what they say is this: “Yes I want to” “Very well” says the clerk with a polite voice and continues: “The factory gives you enough money so that you can eat and drink and live and go to the cinema twice a week. But in return you have to do everything the factory tells you to do as long as you are here.” “Twice a week to the cinema…that sounds good” they think “but to do everything the factory says as long as I am here … that is ... with eight hours a day ... a third of my day and, if I want to sleep another eight hours, half of the time that I am awake. This is quite a lot for two visits to the cinema.” But what can they say now, they have already accepted and besides they are standing in the centre of the factory now. And as soon as they have closed the door behind them, the factory starts to talk to them. “Walk this way along the corridor” says the factory with a thundering voice and then: “And now walk to through the door to your right. Do you see the chair? Sit down on the chair.” Then the factory has to think for a moment before she continues: „So, what do we have here? Today onethousandandtwohundredtwentythree flat irons to be produced. And therefore you have to hammer on this nail a hundred times within one hour” “What on this stupid nail I must hammer?” asks the human disgustedly? “But why? And what is it all good for, what does it have to do with the ironing board and who wants to have them all anyway? Who needs this many ironing boards?” But the voice of the factory has already fallen silent. She has much more important things to do than to answer questions of the workers. And anyway she would probably not even know the answer herself.
[…]
„Well this wasn’t good“, think the humans, „first the capitalism has made us really unhappy and then everything went wrong all the time.” Besides, says one human loudly “we have had capitalism long enough now – 200-500 years – and that is really long enough. It is time for something new. We need a change.” „But how? “ asks another human. And there was a long silence. The humans brood and brood on the question to which they desperatly would like to know the answer.
Then suddenly the humans remember: “Communism” they call out. Is not communism the society that gets rid of all the evil that the humans suffer from in capitalism? Communism is what we need!” Yes of course“ call the others and hit their heads with their flat hands, annoyed that they didn’t think of this before. “How come we have not thought of this before?” they ask themselves.
[…]
Now, the humans already know two things: First of all they know that captitalism does not make happy and then they know that communism makes happy. Therefore they decide to start communism. But this is not that easy after all as in all of mankind’s history real communism never existed and therefore nobody has any right idea what communism really looks like. The only thing that the humans have is various vague ideas on how this communist society should look like. But if communism is the society that abolishes all evil from which the humans suffer, than the best idea of communism is the one that can get rid of most of the evil. To find out which is the best idea of communism the humans must look for the one that abolishes all the evil of capitalism, and not only a third of half of it. Without experimenting this does not work. “It is best if we simply try the ideas one after the other” say the humans. “Then we will see.” And here we go.
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