광기와 예술

다니엘 파울 슈레버 영화

김남시 2010. 2. 10. 12:41

 

2005년 미국에서 제작된 슈레버 영화가 있었다. 슈레버의 회상록에 기초해 그의 이야기를

영화로 만들었다고 하는데, 구할 수 있다면 꼭 보고싶다.  뉴욕 Cinema Village에서 예전에

상영했었다.

 

아래 스틸 사진은 슈레버의 금치산 판정 항소심에서도 문제가 되었던

슈레버가 가끔씩 여자 옷을 입고, 여자 장신구를 달고 있는 장면인 듯. 그런데, 배우가 내가 그의

글을 번역함으로써 얻게된 파울 슈레버의 이미지와는 너무 다른 느낌을 준다. 그러기에 사진 속의 슈레버는 너무 젊고 - 슈레버가 병원에 입원했을때는 이미 50이 넘은 나이였다 - , 지나치게 관능에 빠져있다.   

 

 

MEMOIRS OF MY NERVOUS ILLNESS -  (unrated)

2005 - USA - English - 78 minutes

Directed by: Julian P. Hobbs

Featuring: Jefferson Mays, Robert Cucuzza, Joseph Coleman, Lara Milian


showtimes and tickets

This late 19th Century-set drama based on a true story portrays Daniel Paul Schreber, a distinguished German judge who goes quite mad. His wife commits him to recuperative care in an asylum run by the obsessive Dr Emil Flechsig, but the latter finds his schizophrenic new patient an extremely difficult case. As striking delusions awaken Schreber to an invisible world of possibility, the intense youg man begins his transformation into a woman, putting him further at odds with Dr Flechsig and perhaps condemning him to confinement forever.

'광기와 예술' 카테고리의 다른 글

Richard Dadd (1817-1886)  (0) 2010.01.24